Rev 0.0 2022-01-01

Flygväder – hur hitta, tolka och förstå

Som en del i din flygutbildning har du läst ganska mycket meteorologi. Ändå är det svårt att greppa och tolka all den information som faktiskt finns att tillgå inför en flygning. Detta är inte en ny lärobok i ämnet. Snarare tips och råd hur du kan gå tillväga för att så effektivt som möjligt skaffa dig bästa möjliga beslutsunderlag före flygning. Kompendiet försöker fånga upp och beskriva vad som erfarenhetsmässigt visat sig att många piloter saknat, missat eller missförstått vid väderplaneringen. Det riktar sig främst till dig som privat flyger VFR dager och mörker, land och sjö.

Vad säger reglerna?

I avsnitt 5 i SERA finns operativa minima för VFR. För VFR dager gäller 5 km sikt och 1500 m horisontellt och 1000 ft vertikalt avstånd från moln, utom på eller under det högsta av 3000 ft AMSL eller 1000 ft AGL i luftrumsklass G där det ska vara fritt från moln och med sikt till marken (vattnet).

I avsnitt 5 i SERA finns operativa minima för VFR. För VFR dager gäller 5 km sikt och 1500 m horisontellt och 1000 ft vertikalt avstånd från moln, utom på eller under det högsta av 3000 ft AMSL eller 1000 ft AGL i luftrumsklass G där det ska vara fritt från moln och med sikt till marken (vattnet).

För VFR mörker gäller 5 km sikt och 1500 ft molntäckeshöjd, och du ska kunna upprätthålla kontinuerlig sikt till marken eller vattnet.

Väderstrumpa
Foto: Jesper Gaarde

Hur skall man tolka detta?

  • Piloten kan använda all tillgänglig information för att fastställa vädersituationen.
  • Piloten kan välja olika vägar mellan start- och målflygplasen.
  • Molnbasen räknas på det molntäcke som täcker mer än halva himlen (alltså BKN eller OVC – se förkortningslista i slutet av kompendiet).
  • Finns det en flygväg som uppfyller minima, får flygningen påbörjas.

Det måste dock här varnas för att flyga mot väder
som stadigt kryper ner mot minimivärdena. Någonstans går gränsen där värdena blir för låga, såväl bestämmelsemässigt som gentemot dina egna minimivärden som du har bestämt i förväg och givetvis håller.

Lägg vid behov på en marginal och sätt dina egna väderminima utifrån din flygtrim!

Bestämmelserna medger flygning i väder som kan innebära stora risker. I Transportstyrelsens före-skrifter och allmänna råd om trafikregler för luftfart, som är en nationell kompletteringsföreskrift till SERA, tillåts lägre sikt än 5 km. Minimivärdet på sikt för VFR-flygning utanför flygplatsens närhet har ju faktiskt höjts en gång, från 1,5 till 3 km, men även med denna höjning är det svårt att navigera med dagens snabba flygplan. Minimivärdet 1,5 km i flygplatsens närhet innebär att du knappt ser banbörjan när du svänger till final!

  • Molntäckeshöjd är som sagt undersidan på moln som täcker mer än halva himlen (5/8 eller mer). Spridda moln (FEW eller SCATTERED) kan alltså förekomma på lägre höjd, ja, faktiskt upp till att de täcker halva himlen! Lite fel i prognosen till det sämre gör att du snabbt kan få en molnsituation som kan vara nog så svår att bemästra.
  • Prognoser tar inte full hänsyn till kuperad terräng.
  • Även om man uppfattar att vädret ofta är bättre än prognosen, kan det också vara tvärt om. Minsta väderförsämring kan göra förhållandena för svåra för dig.

Om du har för avsikt att lämna trafikvarvet måste du ha gjort dig förtrogen med aktuella rapporter och prognoser. Om sådana saknas, ring Flight Planning Centre (FPC), som eventuellt lotsar dig vidare till meteorolog. Du ska i din planering ta hänsyn till bränslebehov och till de alternativa åtgärder som behöver vidtas om flygningen på grund av väderförhållandena inte kan fullföljas som planerat.

Ta fram så mycket väderinformation som möjligt via Internet innan du ringer FPC eller meteorolog!

När bör jag hämta väderinformationen?

Det generella svaret är: så nära före start som möjligt. Väderuppgifter är färskvara. Dock kan det vara en god idé att skaffa en översiktlig bild av vädersituationen redan dagen innan. Det gör det betydligt enklare att tolka de prognoser du får del av före flygningen.

Meteorologerna svarar alltid i telefon, men det kan bli köbildning vid vissa tillfällen och du kan bli ombedd att återkomma. Arbetsbelastningen är ofta stor när meteorologen ska utfärda nya TAF:ar. Detta sker (tider i UTC) 0200-0230, 0500-0530 och så vidare var tredje timme under dygnet.

Var och hur hämtar jag väderinformationen?

Före flygning:

  • På AROWeb (www.aro.lfv.se) hittar du det mesta du kan behöva av flygväderinformation (inloggning krävs endast för färdplansinlämning). Klicka på MET, där finns METAR, TAF, LHP, höjdvindar, kartor, radarbilder och SIGMET. Tänk på att Låghöjdsprognoser (LHP) inte täcker den nordvästra delen av landet (fjällområdet), se karta.
  • Ring FPC, telefon 08-797 63 40
  • Meteorologkonsultation, telefon 08-517 887 51

Det finns också andra internetadresser där man kan hitta bra väderinformation, t.ex.:
SMHI: www.smhi.se
LFV: www.lfv.se

Under flygning:

  • Jönköping Volmet: 127,205 MHz.
  • Stockholm Volmet: 127,605 MHz.
  • Sundsvall Volmet: 127,805 MHz.
  • ATIS-frekvenser återfinns i AIP och t.ex. Svenska Flygfält.
  • Kontakta närmaste flygtrafikledning.

Volmet- och ATIS-sändningarna har begränsad räckvidd (ungefär till strax bortom horisonten) eftersom de sänder på VHF. Du kan alltså behöva stiga för att få kontakt.

Kontrollera alla telefon- nummer och frekvenser före flygning och läs vidare i AIP eller t.ex. Svenska Flygfält, kapitel MET.

Hur tyda en METAR?

METAR (Meteorological actual report) är en väderobservation. Förkortningar hittar du i slutet av detta kompendium. Kodnyckel finns även på SMHI:s hemsida, www.smhi.se

Här följer en METAR för Arlanda:
METAR ESSA 151250Z 31020KT 3000 +SHRA BKN015CB 18/14 Q1012 RETS WS RWY19 NOSIG=

METAR ESSA: Anger typ av observation samt plats.

151250Z: Tidsangivelse. 15 anger datum. Klockslaget (1250) anges som i alla vädertelegram i UTC (Z).

31020KT: Vindriktning 310°, styrka 20 knop. (MPH och KMH kan förekomma utomlands).

3000: Sikt i meter.

+SHRA: Plustecknet betyder att intensiteten hos regnskurarna (SHRA) är hög; ett minustecken betyder låg.

BKN015CB: BKN = 5-7/8; 015 anger molnbasen i hundratals fot, d.v.s. 1500 fot. CB och TCU (towering cumulus) är de enda molnslag som anges.

18/14: Temperatur/daggpunkt (i detta fall plusgrader; minusgrader anges med ett M framför).

Q1012: QNH är 1012 hPa. Anges alltid med fyra siffror.

Efter QNH-uppgiften kan det komma uppgift om förändringar i vädret sedan föregående METAR.
I det här fallet har man haft RETS, d.v.s. Recent thundershower = åskskur nyligen, liksom WS, windshear/vindskjuvning vid RWY19 = Bana 19.

NOSIG: Detta är trenden, d.v.s. en landningsprognos. I detta fall förväntas alltså ingen signifikant förändring under de närmaste två timmarna.

En METAR för Bromma:
METAR ESSB 151250Z 35015G25KT 9999 SCT020 20/11 Q1025=

35015G25KT: G (gust) anger att vinden är byig och kan komma upp i 25 knop.

9999: Sikt över 10 km. (Alltså INTE 9999 meter!)

SCT020: Scattered (3-4/8): “Spridda” moln på svenska, med en bas på 2000 fot. Eftersom mindre än halva himlen är täckt, är detta ingen molntäckeshöjd.

20/11: Temperatur respektive daggpunkt. Q1025: QNH är 1025 hPa.
= är sluttecken.

En METAR för ESSD:
METAR ESSD 140820Z 28016KT 220V310 CAVOK 23/09 Q0998=

28016KT: Vindriktning 280°, styrka 16 knop.

220V310: Vinden varierar i riktning mellan 220° och 310°. Detta anges om variationen är större än 60° och 4 knop.

CAVOK: Sikt över 10 km och inga moln under 5000 fot, inga Cb, inget”väder”.

23/09: Temperatur +23 °C, daggpunkt +9 °C.

Q0998: QNH är 998 hPa. Om siffran är lägre än 1000 blir första siffran noll (den utelämnas alltså inte).

Ytterligare en METAR för Bromma:
METAR ESSB 140820Z VRB02KT 4000 BR BKN009 02/M01 Q1001 WS RWY12=

VRB02KT: Växlande vind. Vindstilla anges som 00000KT.

4000: Sikt i meter.

BR: Fuktdis (sikt 1-5 km).

BKN009: Brutet molntäcke (5-7/8) med en moln- täckeshöjd av 900 fot.

02/M01: Temperatur +2 °C, daggpunkt -1 °C. Q1001: QNH är 1001 hPa.

WS RWY12: Vindskjuvning bana 12.

Flygplan
Foto: Jesper Gaarde

Hur tyda en TAF?
TAF (Terminal Area/Aerodrome Forecast) är en flygplatsprognos. Samma förkortningar används som i METAR (se i slutet av kompendiet). Kodnyckel finns även på SMHI:s hemsida, www.smhi.se

En TAF är normalt giltig i 9 timmar, men på de största flygplatserna gäller 24 h. Internationellt finns även flygplatser med giltighetstiden 30 h.

Vi tittar på en TAF för Sturup:
TAF ESMS 270230Z 270312 21005KT 4000 BR BKN005 TEMPO 0307 0600 FG VV003=

TAF ESMS: Typ av prognos samt plats. 270230Z: Utfärdandetid; den 27:e kl. 0230 UTC.

270312: Prognosens gilitghetstid, i detta fall den 27:e från 0300 till 1200 UTC.

21005KT: Vindriktning 210°, styrka 5 knop. 4000 BR: Sikt 4000 meter i fuktdis.

BKN005: Brutet molntäcke (5-7/8) med en moln- täckeshöjd av 500 fot.

TEMPO: Kortare än 1 timme varje gång det vädret inträffar. Totalt under tiden 0300-0700 mindre än halva tiden. I TEMPO-gruppen tas endast sådana parametrar med som ändras; i det här fallet kan det alltså uppträda dimma med sikt 600 meter (0600 FG) och vertikalsikt 300 fot.(VV003).

Ytterligare en TAF för Sturup:
TAF ESMS 300530Z 300615 VRB03KT 0200 FG VV002 BECMG 0709 3 KM SCT009=

300530Z 300615: Utfärdad den 30:e i månaden kl. 0530 UTC. Giltigt mellan 0600 och 1500 UTC.

VRB03KT: Växlande vind, med styrka 3 knop. 0200 FG: Sikt 200 meter i dimma.

VV002: Vertikalsikt 200 fot.

BECMG 0709: (becoming) Ändring någon gång under tiden 0700-0900.

3 km SCT009: Värden som förväntas gälla efter 0900 UTC, d.v.s. sikt 3 km i fuktdis och spridda moln (3-4/8) med bas 900 fot. Observera att förbättringen kan komma när som helst från 0700 UTC till 0900 UTC, men planeringsmässigt skall man inte räkna med att den inträffar före 0900 UTC!

Och en TAF till:
TAF ESMS 010830Z 010918 33012G22KT 9999 SCT020 PROB30 TEMPO 1418 4000 SHRA BKN015CB=

010830Z 010918: TAF:en är utfärdad kl. 0830 den 1:e i månaden och gäller mellan 0900 och 1800.

33012G22KT: Vindriktning 330°, styrka 12 knop, byar upp till 22 knop.

9999 SCT020: sikt över 10 km, spridda moln med bas 2000 fot.

PROB30: Sannolikhet 30% att TEMPO-gruppen inträffar. På civila flygplatser används 30 och 40%.

CB: Cb är det enda molnslag som anges i TAF.

TEMPO 1418 4000 SHRA BKN015CB: Tillfälligt mellan 1400 och 1800 UTC kan sikten
gå ned till 4000 m i regnskurar; brutet molntäcke på 1500 fot och Cb-moln.

Ytterligare en TAF:
TAF ESSV 211430Z 211524 20005KT 1600 FZDZ OVC004 BECMG 1618 1200 DZ OVC001=

Denna TAF gäller mellan 1500 och 2400 den 21:e. vinden är 200/05, sikten 1600 meter i underkylt duggregn (FZDZ) – med andra ord:
ISBILDNING!!

OVC004: 8/8 på 400 fot.

BECMG 1618 1200 FZDZ OVC001: Du måste räkna med att försämringen kan inträffa redan 1600 UTC, d.v.s. att sikten sjunker till 1200 meter i duggregn och att molntäckeshöjden går ner till 100 fot.

Tillförlitlighet, felkällor, osäker info och vanliga feltolkningar

Glest rapporteringsnät kan innebära stora vädervariationer mellan mätstationerna.

Mätstationens placering kan göra att den angivna molnbasen avviker väsentligt från den verkliga molntäckeshöjden i den omgivande terrängen.

Molntäckeshöjd anges när molnmängden är 5/8 eller mer, d.v.s. BKN eller OVC. Om molnmängden är mindre anges i förekommande fall molnbas.

Bankonditionen är naturligtvis av betydelse för bromsverkan, men är även en viktig faktor vid sidvind. Max sidvindskomposant bygger på att banan är ren och torr.

TAF är, som nämnts, en flygplatsprognos. Det betyder att ett antal TAF:ar inte utgör tillräckligt underlag för att planera en sträckflygning enligt VFR mellan dessa två flygplatser, då en TAF är en prognos för just bara flygplatsen. Två TAF:ar säger inget om vädret på sträckan mellan flygplatserna, och i detta exempel är det mycket troligt att det finns lokal dimma eller låga moln på sträckan.

AMD TAF (Amended TAF) utfärdas mellan tidpunkterna för ordinarie TAF om vädret ändrar sig mycket. Toleranserna på ändring innan en AMD TAF utfärdas är dock rätt stora: vädret kan faktiskt försämras ned till 5000 meters sikt i lätt regn och molnbas på 1500 fot från den ursprungliga TAF:ens CAVOK utan att en AMD TAF behöver utfärdas.
Under den tid en TAF är giltig ska den följas upp med manuella METAR. Den första manuella METAR ska utfärdas senast 10 minuter innan TAF:en börjar gälla.

AUTOMETAR har sina brister – exempelvis kan det finnas låga moln som inte molnhöjdmätaren känner av, och dimma/dimbankar kan finnas utanför siktmätarens mätområde.

Mätstationen mäter det vertikala avståndet till moln över en viss punkt i terrängen, d.v.s. där molnhöjdmätaren står. Det betyder att det kan se helt annorlunda ut i omgivningen, eftersom det kanske var moln över stationen (och bara där) vid mättillfället och vice versa!

FRÅGA 1
Du skall flyga VFR mörker och får bland annat följande METAR. Vad blir din reaktion?

METAR ESSA 091850Z 31008KT CAVOK M08/M10 Q1003 RWY 01L ICE 0-10 PCT 1 MM BA73 RWY 01R ICE 0-10 PCT 1 MM BA76 NOSIG=

Exemplets METAR är alltså utfärdad den 9:e kl. 1850 UTC. Vinden är 310/08, CAVOK råder. Temperatur minus 8, daggpunkt minus 10, QNH 1003 hPa. Bana 01 vänster har upp till 10 procent is med 1 mm tjocklek, och har bromsverkan (braking action), eller rättare sagt friktionskoefficient 0,73 (RWY 01L ICE 0-10 PCT 1 MM BA73). Bana 01 höger har samma isbeläggning men friktionskoefficient 0,76.

Vad säger då den friktionskoefficient som uppmäts? Är 0,76 bra eller dåligt? Följande kan vara till nytta:

Friktionskoefficient över 0,40 (1,0 är max) tolkas som GOD (good) bromsverkan. Mellan 0,39 och 0,36 är den GOD till MÅTTLIG (medium), mellan 0,35 och 0,30 är den MÅTTLIG, mellan 0,29 och 0,26 är den MÅTTLIG till DÅLIG (poor), mellan 0,25 och 0,21 är den DÅLIG, och under 0,20 är den “urdålig”.

Kontakta alltid FPC eller meteorologen före mörkerflygning VFR!

FRÅGA 2
Markvinden framför och bakom en kallfront skiljer sig ofta markant åt. Hur?

Vinden bakom kallfronten vrider mot högre gradtal och oftast ökar den och blir byig. I byarna vrider vinden mot högre gradtal och om du har höger sidvind vid start eller landning kan du få en oönskad medvindskomposant. Välj i detta fall om möjligt vänster sidvind, som i byarna vrider till en motvindskomposant.

FRÅGA 3
Hur avviker följande finska TAF från en svensk TAF?

TAF EFMA 041131Z 041219 27014KT 9999 SCT015 BKN020 PROB30 TEMPO 1219 BKN012 RMK BASED ON AUTOMETAR=

Om en finsk TAF är baserad på automatiska METAR framgår detta av RMK BASED ON AUTOMETAR. Detta är en finsk tillämpning; i Sverige kan en TAF utfärdas med automatiska METAR som grund utan att detta framgår av TAF:en.

FRÅGA 4
Vad i följande TAF (från Klagenfurt, Österrike) säger att det inte är lämpligt att starta eller landa på denna flygplats med en PA28?

TAF LOWK 211200Z 211322 22005KT 9999 FEW060 SCT100 TEMPO 1322 SHRA FEW045 FEW050TCU BKN060 PROB40 TEMPO 1322 VRB10G20KT TSRA SCT045 FEW050CB BKN060=

I TAF:en finns 40% risk (PROB40) för att åskskurar (TSRA) tillfälligt kan uppträda. Det finns också risk för att max sidvindskomposant överskrids: parametern VRB10G20KT

Mätstationen “ser” inte heller om det faller nederbörd. En regnmätare talar däremot om (efter ett tag) t.ex. hur många millimeter regn som föll under en viss tidsperiod.

Begränsningar att ta med i beräkningarna för några tänkta flygningar

Katrineholm – Norberg
Det finns inga flygplatsprognoser (TAF) eller flygplatsobservationer (METAR) på någon av dessa flygplatser. Sådana kan du endast räkna med på öppna instrumentflygplatser och de är bara representativa för området lokalt vid flygplatsen.

Mora – Idre
LHP täcker inte sträckan upp till Idre. Se kartan över LHP senare i kompendiet.

Skövde – Lidköping
Molnbasen är kanske tillräcklig på både start- och landningsplatsen, men Billingen, som ligger utefter färdvägen, är en hög bergsrygg (med diverse master).

Vilket underlag ska man i första hand använda i dessa fall?

  • Ta del av VFR-karta, LHP och NSWC. Detta kan vara tillräckligt underlag för beslut:
    Genomför flygningen/ Ställ in.

Om tillgängligt underlag inte är tillräckligt:

  • Ring konsultationsmeteorologen. Tala gärna om vilket underlag du tagit del av.

Flygplan

Lokala väderförhållanden

Det är inte ovanligt med lokala väderförhållanden som inte fångas upp av de övergripande prognoserna. Här följer några exempel.

  • I lä av Linderödsåsen har Kristianstadslätten vid sydvästlig vind högre molnbas än omgivningen.
  • Sydsvenska höglandet har ofta mycket låga molnbaser.
  • Östergötland har ofta bra väder vid sydvästlig vind.
  • Kolmården, Tiveden och Kilsbergen har ofta låg molnbas.
  • Tunaslätten har ofta bra väder.

Tillförlitlighet, felkällor, osäker info och vanliga feltolkningar

Det korrekta sättet att ta reda på vädret framgår av respektive lands AIP. Där finner man dock att det är en hel del hinder på vägen, som att den internetinformation man hänvisar till bara lämnas till det egna landets brukare eller bara mot visst lösenord som sänds ut per brev eller bara lämnas för avresande från landet, eller att uppgifter är avgiftsbelagda eller endast finns tillgängliga över begränsade områden etc.
Det finns dock en elegant lösning på alla dessa problem: Kontakta FPC i Sverige eller gå in på www.aro.lfv.se. Där finns all information – gratis! – med undantag för respektive lands textade låghöjdsprognos.
Kartan på nästa sida visar över vilka delar av Sverige som låghöjdsprognos utfärdas. Som synes saknar stora delar av landets täckning.

På LFV webbvädersida finns fyra låghöjdsprognoser beroende på område och en grafisk låghöjdsprognos.

Väderkarta
Karta visar över vilka områden låghöjdsprognos utfärdas.

Observera att låghöjds- prognos- kartan inte täcker hela landet!

VFR-kartan

VFR-kartan är en analys av vädret. Kartan uppdateras en gång per timme. Analysen grundar sig på aktuella observationer samt satellit- och radarinformation.

Teckenförklaring
Hatched = de lila rutnät som visar om- råden med sikt under 5 km.
Brown = de bruna fält där molntäckeshöjden är under 1000 ft.

Brister kan förekomma i produkten i områden med glest observationsunderlag, främst över hav, där det ibland förekommer fiktiva områden med för låg molnbas.

Borlänge – Göteborg
Antag att du ska flyga VFR från Borlänge (SD) till Göteborg (GG). Enligt VFR-kartan är vädret alltför dåligt i Borlänge för start.

Om du går vidare till Nordic SWC-kartan nedan (Significant Weather Chart), som visar vädret två timmar senare, har bilden förändrats.

Flygväder

På SWC-kartan visar den streckade linjen översiktligt inom vilka områden molntäckerhöjden är <1000 ft och sikten <5 km. Det betyder att inom det området uppfylls inte minima för flygning.

VFR dager (under dager i okontrollerat luftrum på el er under det högsta av 3 000 ft AMSL el er 1 000 ft AGL får man flyga med flygsikt ner till 3 000 m på vissa villkor, se Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om trafikregler för luftfart).

Symbolernas engelska beteckningar och deras betydelse på svenska i denna karta:

Symboler

Förteckning över vanliga meteorologiska koder och förkortningar,

som kan förekomma i METAR, METREPORT och TAF, eller på väderkarta

1. I kategoriordning
KT Knot(s) Knop
MPS Metres per second Meter/sekund
KMH Kilometres per hour kilometer/timme
G Wind gusts Vindbyar
V Variable wind Variabel vind
VV Vertical visibility Vertikalsikt
- Light intensity Låg intensitet
+ Heavy intensity Hög intensitet
VC In vicinity I närheten
MI Shallow Låga bankar
BC Patches Höga bankar
DR Low drifting Lågt drev
BL Blowing Högt drev
SH Showers Skurar
TS Thunderstorm Åska
FZ Freezing Underkylt
DZ Drizzle Duggregn
RA Rain Regn
SN Snow Snö
SG Snow grains Kornsnö
IC Ice crystals Isnålar
PL Ice pellets Iskorn
GR Hail Ishagel
GS Small or Snow grain Små-/snöhagel
BR Mist Fuktdis
FG Fog Dimma
FU Smoke Rök
HZ Haze Torrdis
PR Partial Större delen
SKC Sky clear Klar himmel
FEW Few Få (1-2/8)
SCT Scattered Spridda (3-4/8)
BKN Broken Brutet (5-7/8)
OVC Overcast Heltäckande (8/8)
CB Cumulonimbus Cumulonimbus
TCU Towering cumulus Upptornande Cu
NSW Nil significant weather Inget/upphört väder
NSC Nil significant clouds Inga signifikanta moln
CAVOK Ceiling And Visibility OK Molntäcke och sikt OK
9999 Visibility 10 km or more Sikten 10 km sikt eller bättre
NOSIG No significant change Ingen significant förändring
Q Altimeter setting in QNH Höjdmätarinställning i QNH
BECMG Becoming Gradvis
TEMPO Temporary Temporär
PROB Probability Sannolikhet
FM From (time) Från (klockslag)
TL Until (time) Till (klockslag)
AT At (time) Vid (klockslag)
RE Recent Nyligen
AMD Amended Ändrad
RMK Remark Anmärkning
WS Windshear Vindskjuvning
VRB Variable Växlande
TKOF Take-off Start
LDG Approach/landing Inflygning/Landing
RWY Runway Rullbana
PCT Per cent Procent
BA Braking action Bromsverkan
ISOL Isolated (Cb) Isolerat (Cb)
OCNL Occasional Enstaka
FRQ Frequent Frekvent
EMBD Embedded (Cb) Inbäddat (Cb)
LYR (in) layers Skiktade moln
LOC Local Lokalt
MAR Over sea Över hav
LAN Over land Över land
MON Above mountains Över berg
VAL In valleys I dalgångar
COT Coast line Vid kusten
= End of message Sluttecken
2. I alfabetisk ordning:
9999 Visibility 10 km or more Sikten 10 km eller bättre
- Light intensity Låg intensitet
+ Heavy intensity Hög intensitet
= End of message Sluttecken
AMD Amended Ändrad
AT At (time) Vid (klockslag)
BA Braking action Bromsverkan
BC Patches Höga bankar
BECMG Becoming Gradvis
BKN Broken Brutna (5-7/8)
BL Blowing Högt drev
BR Mist Fuktdis
CAVOK Ceiling And Visibility OK Molntäcke och sikt OK
CB Cumulonimbus Cumulonimbus
COT Coast line Vid kusten
DR Low drifting Lågt drev
DZ Drizzle Duggregn
EMBD Embedded Inbäddat (Cb)
FEW Few Få (1-2/8)
FG Fog Dimma
FM From (time) Från (klockslag)
FRQ Frequent Frekvent
FU Smoke Rök
FZ Freezing Underkylt
G Wind gusts Vindbyar
GR Hail Ishagel
GS Small grain or snow grain Småhagel eller snöhagel
HZ Haze Torrdis
IC Ice crystals Isnålar
ISOL Isolated Isolerat (Cb)
KMH Kilometres per hour Kilometer i timmen
KT Knot Knop
LAN Over land Över land
LDG Approach/landing Inflygning/landning
LYR (in) layers Skiktade moln
MAR Over sea Överhav
MI Shallow Låga bankar
MON Above mountains Över berg
MPS Metres per second Meter/sekund
NOSIG No significant change Ingen signifikant förändring
NSC Nil significant clouds Inga signifikanta moln
NSW Nil significant weather Inget/upphört väder
OCNL Occasional Enstaka
OVC Overcast Heltäckande (8/8)
PCT Per cent Procent
PL Ice pellets Iskorn
PR Partial Större delen
PROB Probability Sannolikhet
Q Altimeter setting in QNH Höjdmätarinställning i QNH
RA Rain Regn
RE Recent Nyligen
RMK Remark Anmärkning
RWY Runway Rullbana
SCT Scattered Spridda (3-4/8)
SG Snow grains Kornsnö
SH Showers Skurar
SKC Sky clear Klar himmel
SN Snow Snö
TCU Towering cumulus Upptornande cumulus
TEMPO Temporary Temporär
TKOF Take-off Start
TL Until (time) Till (klockslag)
TS Thunderstorm Åska
V Variable wind Växlande vind
VAL In valleys I dalgångar
VC In vicinity I närheten
VRB Variable wind Växlande vind
WS Windshear Vindskjuvning
VV Vertical visibility Vertikalsikt
Solnedgång

GOD FLYGTUR!

Ladda ner publikation som pdf.

Download PDF