Rev 0.0 2022-01-01

Alla flygplan går sönder!
Alla piloter gör någon gång fel!

  • Hur skriver jag en anmärkning?
  • Var skriver jag anmärkningar?
  • Får jag flyga med anmärkningar?
  • När skall jag skriva en störnings- rapport till ”Luftis”?

Alla maskiner som hittills tillverkats av människor har en förmåga att ibland gå sönder eller att inte fungera på avsett vis. Flygplan är tyvärr inget undantag, trots att de tillverkas under noggrann kontroll efter fastställd internationell standard och genomgår ständigt underhåll.

När en störning inträffat är det viktigt att andra piloter som senare ska flyga samma flygplan får kännedom om störningen. Alla störningar som uppstår på flygplanet skall därför snarast efter flygningen noteras i resedagboken och åtgärdas för att ej negativt påverka senare flygningar. Det är också viktigt att alla anmärkningar även meddelas berörd teknisk personal samt övriga personer som är ansvariga för flygverksamheten. Det är av största vikt att alla anmärkningar behandlas på ett riktigt sätt oavsett vilken typ av störning som inträffat.

Anteckna

Detta häfte avser endast att ta upp hur tekniska anmärkningar på mindre allmänflygplan ska behandlas. Operativa störningar som uppstår p g a yttre faktorer som påverkar flygningen, exempelvis felaktig väderprognos, felaktigheter hos flygtrafikledningen eller andra störningar som kan uppstå runt omkring flygningen skall rapporteras på särskilt sätt och behandlas inte i detta häfte.

Var alltid misstänksam om du inte hittar någon skriven anmärkning i resedagboken om du vet att flygplanet har flugit mycket den senaste tiden. Fråga gärna andra piloter som flugit flygplanet tidigare om allt fungerar som det ska.

Olika typer av anmärkning

  • Tekniska fel såsom mekaniska skador, reglage som kärvar, instrument som visar fel eller är skadade, slitageskador samt felinstallerade utrustningar.
  • Demonterade utrustningar.
  • Fel som uppstår eller upplevs p.g.a. felhantering av eller okunnighet om system. Det är tyvärr vanligt att samma felhantering görs av ett stort antal piloter, vilket kan bero på att många piloter fått en felaktig utbildning eller att handhavandet beskrivits på ett oklart sätt i handböcker.

Vilka fel skall det skrivas anmärkning på?

I princip skall alla störningar som inträffar under och i anslutning till flygningen rapporteras. Tekniska störningar som uppstår på själva flygplanet skall skrivas in i resedagbokens gula sidor, samt i vissa fall även rapporteras till Transportstyrelsen. Acceptera aldrig att en pilot säger att ”Den brukar vara sönder” om denne inte skriver in anmärkningen i resedagboken.

Eftersom många flygningar genomförs VFR under dagtid kommer vissa utrustningar inte att vara i funktion vid varje flygning. Detta betyder att flygplanet kan ha flugit under en lång tid med fel på system som inte varit igång och därför aldrig fått anmärkningarna uppmärksammade och inskrivna i resedagbokens gula sidor. Detta skall speciellt beaktas vid flygning IFR och mörkerflygning med flygplan som i huvudsak användes under VFR dager.

Var alltid extra noga med att kontrollera utrustningar före start vid IFR- och mörkerflygning med flygplan som huvudsakligen används under VFR-flygning under dagtid.

Hur skriver jag en anmärkning?

Beskriv tydligt och kortfattat hur du som pilot har upplevt felet. Texta gärna. En otydlig anmärkning kan lätt misstolkas så att felaktiga åtgärder vidtages. Använd inte förkortningar om det finns risk att dessa kan misstolkas. Undvik i texten att föreslå hur anmärkningen ska åtgärdas.

Verifiera alltid att en anmärkning är en riktig anmärkning och inte ett resultat av att utrustningen använts på ett felaktigt sätt p g a okunnighet om handhavandet. Diskutera gärna anmärkningen med flygtekniker/flygchef innan den skrivs in i resedagboken.

Var skriver jag anmärkningen?

Alla tekniska anmärkningar skall skrivas in i resedagboken genom att dels sätta ett X i anmärkningskolumnen på den vita sidan, dels genom att i klartext ange anmärkningen på den gula sidan, 3:e raden, under rubrik ”Händelse/Iakttagelse”. Glöm inte att skriva in datum och ditt namn tydligt, så att den som ska åtgärda anmärkningen senare ev. kan kontakta dig för kompletterande uppgifter.

Enligt EU-förordning (EU) nr 376/2014 om händelser i civil luftfart, artikel 4, skall man som privatflygare anmäla ”Händelser som kan utgöra en betydande risk för flygsäkerheten” till Transportstyrelsen. I EU-förordning (EU) 2015/1018 finns dessutom i detalj vad som ska rapporteras och av vilka.

Hur du ska gå tillväga när du skriver en anmärkning till Transportstyrelsen framgår av Transportstyrelsens hemsida: www.transportstyrelsen.se. Klicka dig fram under rubriken ”Olyckor och tillbud/Luftfartshändelser”.

Rutinmässiga anmärkningar av typen trasiga lampor m.m. som enkelt kan åtgärdas bör inte anmälas på blankett L 1629-1.

Anmärkning

Acceptera aldrig att klubbmedlemmar säger att ”den brukar aldrig fungera” om vissa system. Se till att anmärkningen blir inskriven och åtgärdad så fort som möjligt!

Kan lösa lappar ersätta anmärkning i resedagboken?

En vanligt förekommande felaktig uppfattning är att man ska undvika att skriva anmärkningar eftersom flygplanet inte får flyga om det finns anmärkningar på de gula sidorna. Vissa resedagböcker kan därför vara fulla med gula ”post-it”-lappar istället för riktigt skrivna anmärkningar. Dessa lappar som ibland lossnar och försvinner kan inte ersätta en riktigt skriven anmärkning. Tänk på att du kan bli ansvarig för händelser som orsakats av att du medvetet undanhållit eller glömt att skriva in en anmärkning. Rådgör alltid med andra pilo ter om du är osäker på om anmärkning ska skrivas eller ej.

Tekniska anmärkningar skall därför alltid skrivas in i resedagboken! Lösa lappar är inte tillåtna för tekniska anmärkningar!

Skillnader mellan gula och rosa sidor i resedagboken

Resedagboken består förutom av de vita sidorna av gula sidor (“Anmärkningar och tillsynsjournal”) avsedda att skriva in anmärkningar på, samt rosa sidor (“Kvarstående anmärkningar”, eller HIL, Hold Item List).

Alla anmärkningar som uppstår under flygningen skall skrivas in på de gula sidorna av piloten. Anmärkningar som ska åtgärdas senare vid nästa översyn skall överföras till de rosa sidorna av behörig tekniker. Piloten ska därför aldrig skriva anmärkningar på de rosa sidorna.

Tänk på att nästa pilot som flyger flygplanet kanske inte har samma erfarenhet som du när han/hon upptäcker att ett system inte fungerar som det ska.

Vilka bestämmelser styr när anmärkningar skall skrivas?

De bestämmelser som reglerar och kräver att störningar skall rapporteras till Transportstyrelsen återfinnes i EU-förordning (EU) nr 376/2014 om händelser i civil luftfart, artikel 4, se utdrag nedan.

Kontrollera alltid före flygning om det finns tidigare skrivna anmärkningar i de gula och de rosa sidorna i resedagboken.

1. Händelser som kan utgöra en betydande risk för flygsäkerheten och som omfattas av följande kategorier ska rapporteras av de personer som anges i punkt 6 inom ramen för systemen för obligatorisk rapportering enligt denna artikel:
a) Händelser som rör driften av ett luftfartyg, såsom
i) kollisionsrelaterade händelser,
ii) start- och landningsrelaterade händelser,
iii) bränslerelaterade händelser,
iv) händelser under flygningen,
v) kommunikationsrelaterade händelser
vi) händelser som rör personskador, nödsituationer och andra kritiska situationer,
vii) arbetsoförmögen besättning och andra händelser som rör besättningen,
viii) väderförhållanden eller säkerhetsrelaterade händelser.
b) Händelser som rör tekniska förhållanden, underhåll och reparation av ett luftfartyg, såsom
i) strukturella defekter,
ii) systemfel,
iii) problem beträffande underhåll och reparation,
iv) framdrivningsproblem (t.ex. motorer, propellrar och rotorsystem), och problem med reservkraftsaggregat. […]

6. Följande fysiska personer ska rapportera de händelser som avses i punkt 1 […]
a) Befälhavaren eller, i fall där befälhavaren inte har möjlighet att rapportera händelsen, den besättningsmedlem som är närmast under befälhavaren på ett luftfartyg som är registrerat i en medlemsstat eller ett luftfartyg som är registrerat utanför unionen men som används av en operatör vars verksamhet står under tillsyn av en medlemsstat eller som används av en operatör som
är etablerad i unionen. […]

7. De personer som anges i punkt 6 ska rapportera en händelse inom 72 timmar efter det att de har fått kännedom om den, såvida inte detta förhindras av exceptionella omständigheter.

I (EU) 2015/1018 kan man som sagt hitta en detaljerad lista på händelser som ska rapporteras. Bilaga 1 flygplan över 400 kg är undantagna från ”EU-förordning (EU) nr 376/2014 om händelser i civil luftfart”, men de har genom ”Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om rapportering av händelser inom civil luftfart” (TSFS 2017:75) samma rapporteringsskyldighet som övrigt allmänflyg.

Rådgör alltid med flygchef/motorflygchef eller tekniskt ansvarig inom klubben innan en ASR skrivs och sänds till Transportstyrelsen.

Tyvärr upptäcks inte alla fel förrän du kommer upp i luften vilket i vissa fall kan vara för sent.

Alla typer av anmärkningar på flygplanet som kan påverka framtida flygningar skall skrivas in i resedagboken, alltså även skador som uppkommer genom markhantering, urmonterade utrustningar etc.

Vad gäller för anmärkningar som uppstår under markhantering?

Skador som uppstår under markhantering, t.ex. vingspetsar som skadas av hangarportar, ska snarast anmälas till behörig tekniker/flygchef/motorflygchef. Anmärkningen ska självklart även noteras i resedagboken och i vissa fall rapporteras till Transportstyrelsen.

Flygning med anmärkningar

Får jag flyga med anmärkningar i resedagboken?

Finns det anmärkningar på de gula eller rosa sidorna som inte kommer att beröra den aktuella flygningen (exempelvis anmärkning på utrustning som krävs för IFR men ej är ett krav vid VFR-flygning) får flygningen genomföras med vetskap om dessa anmärkningar. Det är piloten som ska ta ställning till detta.

Om det däremot finns anmärkningar på system som normalt alltid skall fungera under flygning gäller alltid att kontakt tas med berörd tekniker/flygchef/motorflygchef för beslut om åtgärd.

Instrument som inte fungerar på rätt sätt täckas över före flygning.

Ska ny anmärkning skrivas om samma fel upprepas?

Om en anmärkning redan finns noterad i resedagbokens gula eller rosa sidor och ej åtgärdats behöver man givetvis inte upprepa denna anmärkning. Om man däremot upptäcker att anmärkningen inte stämmer med det som tidigare skrivits skall kompletterande text införas eller att tidigare anmärkning varit obefogad.

Anmärkningskolumnen skall därför tolkas som ”Ny anm”, d v s Ja-kolumnen skall endast fyllas i när ett nytt fel upptäckts eller om ett nyss avskrivet fel eller störning uppträtt igen.

I övrigt sätts alltid kryss i Nej-kolumnen. Detta gör att piloten alltid måste kontrollera både de gula och rosa sidorna i resedagboken före start. Det räcker inte att enbart se i anmärkningskolumnen från tidigare flygningar.

Åtgärdande av anmärkningar

Vem får skriva av anmärkningar i resedagboken?

Endast den som är behörig och tekniskt ansvarig för flygplanet (flygtekniker) får skriva in i resedagboken att anmärkningen är åtgärdad och kontrollerad.

Endast behörig flygtekniker får åtgärda och skriva av tekniska anmärkningar.

Förslag till privatflygaren vid vissa anmärkningar
(”Privatflygar-MEL”)

Enligt Del-NCO.GEN.155 får man som privatflygare upprätta en Minimum Equipment List (MEL) som tillåter flygning med viss utrustning ur funktion. En MEL ska utgå från flygplanindividens Master Minimum Equipment List (MMEL) som tillverkaren har fastställt, och får inte vara mindre restriktiv än denna.  Tre varianter på MMEL finns för allmänflyget:

  • Luftfartyg med EASA-godkänd MMEL: Använd EASA MMEL + eventuella bilagor till AFM/POH
  • ELA1 och ELA2 luftfartyg som inte har någon MMEL och som omfattas av OSD mandatet (luftfartyg som levererats nya till EASA-operatör 17 Feb 2014 eller senare omfattas av OSD-mandatet): Börja med att ta fram listan över nödvändig utrustning som ingår i TCDS och/eller AFM/POH. Denna lista, i kombination med den utrustning som krävs för flygningen enligt tillämpliga regler för aktuell typ av operationer (såsom operativa krav, luftrumskrav och alla andra tillämpliga krav för den avsedda operationen), utgör en förteckning över utrustning som måste vara operativ för alla flygningar. En lista över annan installerad utrustning som således kan vara ur funktion utgör då MMEL (här kan man ta hjälp av CS-GEN-MMEL för att t.ex. bestämma underhållsintervall).
  • Luftfartyg som inte har någon MMEL och som inte omfattas av OSD mandatet: Använd typspecifik FAA MMEL eller FAA Single Engine MMEL + CS-GEN-MMEL för punkter med ”as required by FAR” + eventuella bilagor till AFM/POH

Självfallet gäller en individuell bedömning från fall till fall. Det är alltid piloten som är ansvarig. Vid minsta tveksamhet om flygningen ska genomföras med anmärkningar ska alltid kontakt tas med behörig tekniker/flygchef/motorflygchef.

Ett tips är att alltid ha aktuella telefonnummer till ovanstående eller annan tekniskt ansvarig vid flygklubben tillgängliga i flygplanet.

Får jag flyga mörker om ena höjdmätaren är trasig?

Får jag flyga mörker utan att landningsstrålkastaren fungerar?

Får jag flyga IFR om antikollisionsljuset inte fungerar?

Vad gäller om vakuumpumpen inte fungerar?

Vad gäller om laddningslampan gått sönder?

Vid minsta tveksamhet skall piloten alltid rådgöra med berörd tekniker/flygchef/motorflygchef innan flygning genomförs med anmärkningar i flygplanets resedagbok!

Förslag till beslut för privatflygaren vid vissa anmärkningar

OBS! I första hand gäller alltid regelkraven, tillverkarens flyghandbok och flygklubbens interna bestämmelser. Flygning med tillåtna anmärkningar skall endast ske i undantagsfall.


Ladda ner publikation som pdf.

Download PDF